home Meny close
menu Meny

Salgs- og leveringsbetingelser VITA AS

Disse salgsbetingelsene gjelder for alt salg av varer (produkter) fra www.vita.no til forbrukere. Salgsbetingelsene utgjør sammen med din bestilling, bekreftet gjennom en ordrebekreftelse, det samlede avtalegrunnlaget for kjøpet.
For å kunne handle på www.vita.no må du ha fylt 18 år.

1. Parter 
Selger er: VITA AS, Postboks 6013 Etterstad, 0601 Oslo, registrert i Brønnøysund-registeret med org.nr: 983426387, Telefon nummer:22 57 69 50, E-post adresse: kundeservice@vita.no, og blir i det følgende benevnt "vi" eller "oss". Kjøper er: den person som er oppgitt som kjøper i bestillingen, og blir i det følgende benevnt "du", "deg", "din" eller "ditt".

2. Bestillings- og avtaleprosess 
Din bestilling er bindende når bestillingen er registrert på vår server (datamaskin). Vi er samtidig bundet av din bestilling hvis denne ikke avviker fra det som er tilbudt av oss i vår nettbutikk, vår markedsføring eller på annen måte. Du har likevel rett til å gå fra kjøpet i henhold til lov om angrerett, se nedenfor. Når vi mottar din bestilling, vil vi bekrefte ordren og automatisk sende en ordrebekreftelse til deg. Les nøye gjennom ordrebekreftelsen når du mottar den, og undersøk om ordebekreftelsen er i overensstemmelse med bestillingen. Avvik mellom din bestilling og ordrebekreftelsen anses som et nytt tilbud fra oss, som du kan akseptere eller takke nei til. Du har likevel rett til å gjøre gjeldende din opprinnelige bestilling såfremt denne er i samsvar med det vi har tilbudt. Unntak kan forekomme, se pkt. 3.

3. Opplysninger gitt i nettbutikken/ utsolgte varer
Vi tilstreber å gi våre kunder så korrekt informasjon om våre produkter som mulig. Vi tar imidlertid forbehold om at skrive-/ trykkfeil kan forekomme, noe som kan innebære at vi ikke kan levere i henhold til informasjon gitt i vår nettbutikk, vår markedsføring eller på annen måte.
Tilbud gjelder så lenge lageret rekker eller innenfor spesifisert tilbudsperiode.
Videre forbeholder vi oss retten til å kansellere din bestilling eller del av denne, dersom produktet er utsolgt. Ved utsolgtsituasjoner vil du få melding om dette, eventuelt sammen med informasjon om hva vi kan tilby i stedet. Du vil få muligheten til å akseptere vårt nye tilbud med de endringer vi angir i forhold til din bestilling, eller kansellere bestillingen. Videre tas det forbehold om kansellering av ordrer beregnet for videresalg.

4. Priser
Alle priser er inkludert merverdiavgift.

Totalkostnaden for kjøpet vil fremkomme før bestilling og inkludere alle utgifter forbundet med kjøpet som utgifter til porto, frakt, emballasje m.m. Vi forbeholder oss retten til å forandre priser på produkter som er i kampanjer o.l. Eventuelle prisendringer som skjer etter bestillingstidspunkt som ikke skyldes feil (se nedenfor) får ikke tilbakevirkende kraft. Dersom det har forekommet skrive- eller trykkfeil av vesentlig størrelse fra VITA sin side, i annonser o.l. og/eller i nettbutikken som er større enn 15% av normal utsalgspris, kan VITA ensidig endre, slette eller avvise ordre. Dette gjelder selv om kunde har mottatt ordrebekreftelse eller lignende. Slike feil må imidlertid korrigeres i løpet av rimelig tid etter at feilen er oppdaget

5. Frakt

Vi har 6 forskjellige leveringsmetoder:

I postkassen for 49,-. Bestiller du varer for under 499,- sendes varene i posten som brev. Det betyr at de kommer direkte hjem til deg i postkassen om det er plass til pakken og det vil ikke være mulig å spore din forsendelse. Er pakken av høyere verdi eller forpakning som ikke tåler harde støt sendes varene som pakke og da må du hente den på ditt postkontor. 

Hjem på kvelden kl.17-21.00. Kr 109,-

På jobben kl. 8-16.00. Kr 149,-

På jobben innen kl.09.00. Kr 199,-

Levering samme dag kr 199,-

Hente varene selv på posten kr 89,-

6. Betaling med kort/faktura

Ved bestilling kan du velge å betale med kort, paypal eller faktura.

Klarna Faktura/Delbetal med Klarna Konto

I samarbeid med Klarna AB, tilbyr vi faktura og delbetaling. Når du velger Klarna som betalingsmåte sendes faktura samme dag som varene sendes fra vårt lager. Du kan siden velge å betale hele beløpet med en gang eller dele opp betalingen i mindre deler. Faktura forfaller i løpet av 14 dager.

Du kan kun bestille til din folkeregistrerte adresse når du velger faktura eller delbetaling og du må være minst 18 år gammel når du bestiller. Når du har fått fakturaen kan du velge å delbetale opp til 24 måneder. Ved delbetaling tilkommer den rentesatsen Klarna har satt. Du anbefales derfor å sjekke Klarna sine vilkår og rentesatser før avtale inngås.

Ved et kredittkjøp tas det på deg som kunde en kredittopplysning. Ved forsinket eller uteblitt betaling debiteres en avgift samt forsinkelsesrente.

For å se fullstendige vilkår for Klarna se linkene nedenfor:

Vilkår ved bruk av Klarna Faktura

Vilkår ved delbetaling med Klarna Konto

For informasjon om tilbakebetaling, se under punkt 10 om angrerett.


7. Ekspedering av ordre/ Leveranse

Bestiller du før kl. 12.00 blir ordren pakket og sendt samme dag. I motsatt fall blir pakken sendt påfølgende virkedag. Har du valgt en annen leveringsmetode enn "i postkassen" vil den leveringstiden gjelde. 
Vi sender ikke varer til utlandet. Vi sender til Svalbard, men da koster frakten fra kr 99,-.

Har du ikke mottatt pakken din innen 5 virkedager, ta kontakt med oss på tlf: 80040456 eller send epost til: kundeservice@vita.no

8. Personopplysninger
VITA er ansvarlig for de personopplysningene du som kunde gir til oss. Denne informasjonen blir brukt for å gi deg best mulig service og for å gi deg gode tilbud fra oss. Vi gir ikke opplysninger om deg videre til noen utenfor VITA. Personopplysningene vil kunne brukes så lenge du er aktiv kunde hos VITA. De vil bli oppbevart inntil du sletter opplysningene selv eller ber om at de blir slettet. Behandlingsansvarlig hos VITA er; Torkel Johannessen Postboks 6013 Etterstad, 0601 Oslo, e- post; torkel.johannessen@vita.no .

VITA behandler personopplysninger i samsvar med personopplysningsloven. Som medlem i VITA Kundebase, eller som kunde hos VITA nettbutikk, samtykker du til at dine personopplysninger, samt opplysninger om dine kjøp som gjøres hos VITA, innhentes, lagres og behandles for å administrere kundeforholdet, optimalisere våre tilbud og forbedre vår kundeservice. I denne forbindelse innhenter vi og behandler dine personalia, kontaktinformasjon og opplysninger om hvilke produkter du har kjøpt. Vi vil behandle dine personopplysninger i en periode på inntil 24 måneder. Personopplysningene vil også kunne behandles som grunnlag for markeds- og kundeanalyser samt for kundetilpassede medlemstilbud som er satt sammen av dine personalia og kjøpshistorikk. Opplysningen overføres ikke til noen tredjepart uten ditt samtykke, med unntak for til Klarna (fakturering og inndrivelse) og Apsis (leverandør av databaseverktøyet for VITA Kundebase).

Som medlem har du rett til å få vederlagsfri informasjon fra VITA om hvilke personopplysninger som behandles av VITA, samt få disse rettet og/eller supplert. Du kan når som helst trekke tilbake samtykket til ovennevnte behandling da det er frivillig å gi fra seg personopplysninger, med mindre opplysningene skal eller kan oppbevares utover dette som følge av lov.

Som medlem i VITA Kundebase, eller som kunde hos VITA nettbutikk, samtykker du til at VITA kan benytte elektroniske kommunikasjonsmidler for å kommunisere med deg om forhold av betydning for kundeforholdet, sende deg nyhetsmail og markedsføring for tilbud, tjenester og varer. De som ikke ønsker å motta adressert reklame og tilbud, eller kan når som helst kontakte VITA og kreve at denne markedsføringen stanser.Man kan også selv melde seg ut nederst på våre nyhetsmailer.

Du er ansvarlig for å holde medlemsopplysningene dine oppdaterte til enhver tid. Du har tilgang til å endre dem på (Min Konto: https://www.vita.no/customer/account/login/). VITA fraskriver seg ansvar for ethvert problem som måtte oppstå som følge av feil i opplysninger du har registrert.

Henvendelser om dine personopplysninger kan rettes til VITA kundeservice via e-post:kundeservice@vita.no.

9. Reklamasjon
Dersom en vare har feil eller mangler kan du enten kreve omlevering, prisavslag eller heving av kjøpet i henhold til Forbrukerkjøpsloven. Reklamasjonsfristen er normalt 2 år etter at du mottok varen. Dersom varen er ment å vare vesentlig lenger enn 2 år utvides reklamasjonsfristen til 5 år. For å kunne gjøre en mangel gjeldende må vi få beskjed i rimelig tid etter at du oppdaget eller burde ha oppdaget feilen. Du har alltid reklamert tidsnok dersom det skjer innen 2 mnd fra mangelen ble oppdaget eller burde blitt oppdaget. Reglene om reklamasjon finnes i Lov om Forbrukerkjøp (Forbrukerkjøpsloven). Ved eventuelle tvister følger VITA.NO Forbrukertvistutvalgets avgjørelser.

For informasjon om tilbakebetaling og retur av varer, se punkt 10 om angrerett. 

10. Angrerett
Forbruker kan gå fra avtalen uten å oppgi noen grunn innen 14 dager etter at tjenesteyter har oppfylt sin opplysningsplikt ihht. angrerettloven og varen er mottatt. Fristen løper ut 12 måneder etter utløpet av den opprinnelige angrefristen dersom opplysninger om angreretten ikke er gitt. Forbruker må gi melding til tjenesteyter dersom angreretten benyttes. Fristen anses overholdt dersom meldingen er sendt innen fristens utløp. Det stilles ikke formkrav til meldingen, men denne bør av bevismessige årsaker være skriftlig. Dersom vilkårene for angrerett er oppfylt, plikter tjenesteyter å tilbakeføre alle faktiske kostnader som er belastet forbruker.

Returkostnader må imidlertid forbruker bære, med mindre tjenesteyteren har misligholdt avtalen, eller tjenesteyteren i henhold til avtalen har levert en erstatningsvare, fordi den bestilte vare ikke var tilgjengelig.

Angreretten forutsetter, at varen returneres i samme stand som ved mottakelsen, dvs. i original og uskadet emballasje og i ubrukt stand. Kosmetikk er å anse som hygienevarer, ref. angrettsloven §22 g), og slike varer er ikke egnet for retur dersom forseglingen er brutt etter levering. Varer som ikke er å anse som hygieneartikler, vil Vita kunne kreve kompensasjon for verdiforringelsen dersom forbrukeren bruker eller undersøker varen(e) på en måte som går utover normal og nødvendig undersøkelse.

Tilbakebetaling ved angrerett og reklamasjon 


Tilbakebetaling skjer innen 14 dager etter at varen(e) er mottatt i retur.

  • Kort/ Paypal
    Dersom du skal motta penger i forbindelse med en retur, vil du motta beløpet via samme betalingsmedium som du betalte med.  
  • Klarna Faktura

    Om du har betalt din faktura, men angrer ditt kjøp vil du få et tilgodebeløp hos Klarna. Klarna vil tilbakebetale beløp til samme konto som betalingen kom fra. Har du spørmål om vedrørende din faktura, ta kontakt med Klarna på telefon: 21 01 89 91 eller epost: info@klarna.se. Du kan også besøke Klarna på www.klarna.com.

Retur av varer 

Ved retur av varer i forbindelse med reklamasjoner og angrerett, sendes varene til:

VITA Netthandel
Orkidehøgda 3
3051 Mjøndalen

Har du spørsmål om angrerett eller reklamasjon, kontakt oss gjerne på tlf: 80040456 eller send epost til: kundeservice@vita.no

Gebyr ved uavhentede ikke-forskuddsbetalte varer
Dersom du ikke henter varen du har bestilt, og ikke gir oss beskjed om at du ønsker å benytte deg av angreretten, vil du bli belastet med et gebyr på kr 199,- for uavhentede pakker. 

 

www.vita.no må ikke erstatte profesjonell hjelp ved alvorlig sykdom. Vi tar ikke ansvar for feil bruk av våre produkter, da riktig bruk normalt ikke medfører helsefare. Dersom du har langvarig eller tilbakevendende symptomer, eller er i tvil om du har en alvorlig lidelse eller sykdom, anbefaler vi deg å kontakte din lege.